×
strona główna
karta
BikeTube
znaki drogowe
wiedza
o rowerzystach
rowerowe przepisy
poradnik
cyklopedia
scenariusze lekcyjne
karty pracy
rsiecao
rsao
egzamin
quiz podzielony
quiz jednolity
arkusze
egzamin podzielony
egzamin jednolity
gry
mapa
Wrocław
Warszawa
Białystok
Lublin
Łódź
strona główna
cyklopedia1
BikeTube
znaki drogowe
cyklopedia2
o rowerzystach
rowerowe przepisy
poradnik
edukacja
scenariusze lekcyjne
karty pracy
info
Wrocław
egzamin
quiz podzielony
quiz jednolity
arkusze
egzamin podzielony
egzamin jednolity
gry
mapa rowerowa
Wrocław
Warszawa
Białystok
Lublin
Łódź
Quiz jednolity - zestaw 1
1. Czy osoby w wieku 10 – 18 lat muszą mieć kartę rowerową, by jeździć po chodniku rowerem?
Tak. Chodnik jest częścią drogi publicznej i osoby między 10 a 18 rokiem życia muszą posiadać kartę rowerową.
Tak, ale tylko jeżeli chodnik ma mniej niż 2 metry szerokości.
Nie. Uprawnienia dla nieletnich wymagane są tylko do jazdy po ulicy, gdzie poruszają się samochody.
2. Czy jazda rowerem w towarzystwie dorosłego zwalnia nieletniego z obowiązku posiadania karty rowerowej?
Tak, bo osoba dorosła ponosi za nas pełną odpowiedzialność.
Tak, ale tylko jeżeli towarzysząca osoba dorosła posiada ważną kartę rowerową lub prawo jazdy.
Nie. Nie istnieje przepis zwalniający nieletnich obowiązku posiadania karty rowerowej nawet pod opieką dorosłego.
3. Czy, jeżeli policjant kierujący ruchem każe nam przejechać przez skrzyżowanie mimo czerwonego światła powinniśmy wykonać takie polecenie?
Tak. Polecenia policjanta są ważniejsze niż inne znaki i sygnały drogowe.
Nie. Stosujemy się do poleceń policji tylko, gdy są zgodne z sygnalizacją.
Tak, ale tylko wtedy, gdy sygnalizacja jest uszkodzona i światła się nie zmieniają.
4. Do jakiej grupy znaków drogowych należy znak „droga dla rowerów”?
Znak „droga dla rowerów” jest znakiem ostrzegawczym informującym kierowców, żeby uważali na rowerzystów.
Znak „droga dla rowerów” jest znakiem informacyjnym, który wskazuje, gdzie możemy jechać.
Znak „droga dla rowerów” jest znakiem nakazu, który oznacza obowiązek jazdy tą drogą
5. Co oznacza znak tzw. sierżanta rowerowego?
Oznacza jednokierunkowy pas ruch dla rowerów na jezdni.
Wskazuje miejsce i tor ruchu rowerów na jezdni dla samochodów
Zamienia ulicę dla samochodów w drogę dla rowerów.
6. W jaki sposób korzystać ze śluzy rowerowej, gdy dojeżdżając do niej mamy zielone światło?
Śluza nakazuje nam skręcić w lewo bez sygnalizowania ręką.
Śluza dla rowerów służy do zatrzymywania, zatem gdy mamy zielone światło zachowujemy się jakby jej nie było.
Śluza zmusza rowerzystę do zatrzymania się przed skrzyżowaniem mimo zielonego światła.
7. Czy jazda drogami dla rowerów jest obowiązkowa?
Nie. Droga dla rowerów jest ułatwieniem dla rowerzysty, ale nie ma obowiązku z niej korzystać.
Tak. Drogi dla rowerów są obowiązkowe jeżeli prowadzą w kierunku, w którym jedziemy lub zamierzamy jechać.
Tak, ale tylko wtedy, gdy droga dla rowerów ma czerwoną nawierzchnię.
8. Jakie są podstawowe rodzaje infrastruktury rowerowej (tzw. ścieżek rowerowych)?
Są to: ścieżki czerwone – obowiązkowe i ścieżki czarne – nieobowiązkowe.
Są to: pasy ruchu dla rowerów (malowane na jezdni) i drogi dla rowerów (oddzielone konstrukcyjnie).
Są to: ścieżki miejskie, wiejskie i górskie szlaki rowerowe.
9. Kiedy wolno jechać rowerem „pod prąd” na drodze jednokierunkowej?
Tylko na ulicach jednokierunkowych w miastach, gdzie jest ograniczenie prędkości do 10 km/h.
Zawsze. Rowerzystów nie obowiązują zakazy wjazdu.
Gdy pod znakiem zakazu wjazdu umieszczona jest tabliczka „nie dotyczy rowerów”.
10. Kiedy dozwolona jest jazda rowerem po chodniku?
Wtedy, gdy rowerzysta nie ma karty rowerowej, ani prawa jazdy.
Zawsze, gdy chodnik jest szeroki i nie ma dużo pieszych.
Gdy są złe warunki atmosferyczne lub gdy na ulicy dozwolona jest prędkość powyżej 50 km/h i chodnik ma 2 m oraz dla opiekunów dzieci poniżej 10 roku życia.
11. Jaki element wyposażenia roweru jest najważniejszy dla bezpieczeństwa?
Najważniejsze są dwa sprawne hamulce umożliwiające awaryjne zatrzymanie się w przypadku niebezpieczeństwa.
Najważniejszy jest głośny sygnał dźwiękowy do odstraszania pieszych, którzy chodzą po drogach dla rowerów.
Najważniejsza jest duża liczba odblasków i światełek.
12. O jakie elementy warto ze względów bezpieczeństwa uzupełnić obowiązkowe wyposażenie roweru?
Dla poprawy bezpieczeństwa najważniejszy jest drugi hamulec umożliwiający skuteczne hamowanie i elementy odblaskowe zapewniające widoczność z boku.
Specjalne rowerowe poduszki powietrzne i pasy bezpieczeństwa.
Uchwyt na smartfona umożliwiający wyszukiwanie na mapie bezpiecznych tras rowerowych podczas jazdy.
13. Jaki rodzaj oświetlenia jest obowiązkowy w rowerze w dzień i musi być przymocowany na stałe?
Specjalny reflektor przedni do jazdy rowerem w dzień o bardzo mocnym świetle i światełko pulsujące z tyłu.
Rower musi być wyposażony w tylne i przednie światła całą dobę.
Jednym obowiązkowym oświetleniem w dzień jest czerwony odblask umieszczony z tyłu.
14. Gdy na skrzyżowaniu nie ma znaków określających pierwszeństwo przejazdu…
(zaznacz prawidłowe zakończenie zdania).
Pierwszy przejeżdża pojazd większy i cięższy.
Pierwszy przejeżdża pojazd, który porusza się szybciej.
Pierwszy przejeżdża pojazd nadjeżdżający z prawej strony.
15. Rowerzysta zbliżający się do przejazdu dla rowerzystów na skrzyżowaniu….
(zaznacz prawidłowe zakończenie zdania).
Stosuje się do zasad ogólnych i znaków określających pierwszeństwo, tak samo jakby jechał po ulicy obok.
Ma zawsze pierwszeństwo i wszyscy muszą go przepuścić.
Ustępuje pierwszeństwa wszystkim innym i przejeżdża zawsze ostatni.
16. Rowerzysta jadący drogą dla rowerów wzdłuż drogi głównej ma pierwszeństwo…
(zaznacz prawidłowe zakończenie zdania).
Wobec wszystkich pojazdów wyjeżdżających lub skręcających w drogi podporządkowane.
Tylko, gdy przejazdy dla rowerzystów mają kolor czerwony lub pomarańczowy.
Tylko wobec pojazdów wyjeżdżających z dróg podporządkowanych.
17. Jaki jest najbardziej niebezpieczny manewr dla rowerzysty na drodze?
Skręcanie w prawo, bo wymaga prowadzenia roweru lewą ręką, a większość ludzi jest praworęczna.
Skręcanie w lewo, bo trzeba przeciąć tor ruchu pojazdów jadących za nami.
Wymijanie samochodów z prawej strony.
18. Kiedy rowerzysta powinien sygnalizować ręką manewr skręcania?
Zawsze na chwilę przed jego wykonaniem, aby nie zaskoczyć kierowców innych pojazdów.
Tylko jeżeli porusza się po ulicy i jadą za nim samochody.
Przed oraz cały czas w trakcie manewru.
19. Która kolejność zachowań jest prawidłowa podczas skręcania w lewo?
Sygnalizacja ręką zamiaru skrętu, upewnienie się czy możemy zjechać do osi (środka) jezdni, wjechanie do osi jezdni, zwolnienie lub zatrzymanie się w celu ustąpienia pierwszeństwa, powtórna sygnalizacja ręką zamiaru skrętu, skręcenie w lewo i zajęcie pozycji po prawej stronie jezdni.
Wjechanie do osi (środka) jezdni, sygnalizacja ręką zamiaru skrętu, zwolnienie lub zatrzymanie się w celu ustąpienia pierwszeństwa, skręcenie i zajecie pozycji po prawej stronie.
Zwolnienie lub zatrzymanie się w celu ustąpienia pierwszeństwa, sygnalizacja ręką zamiaru skrętu, wjechanie do osi (środka) jezdni, upewnienie się czy możemy skręcić, skręcenie i zajęcie pozycji na środku ulicy.
20. Co stanowi największe zagrożenie dla rowerzysty?
Największym zagrożeniem jest upadek na głowę podczas poślizgu na śliskiej nawierzchni.
Największym zagrożeniem dla rowerzysty są szybko jadące samochody, bo najczęstszymi wypadkami są zderzenia boczne z samochodem osobowym, który wymusił pierwszeństwo.
Największym zagrożeniem są piesi, którzy często niechcący spychają rowerzystę z drogi dla rowerów pod samochód.
21. W jakim miejscu istnieje największe ryzyko wypadku dla rowerzysty, który jedzie po drodze dla rowerów?
Najbardziej niebezpiecznym miejscem są przejazdy dla rowerzystów na skrzyżowaniach, gdzie kierowcy mogą nie zauważyć rowerzysty.
Najbardziej niebezpieczne są miejsca, gdzie ludzie wyprowadzają agresywne psy bez smyczy.
Najbardziej niebezpieczne są miejsca, gdzie droga dla rowerów biegnie obok ruchliwego chodnika i piesi po niej chodzą.
22. Czy pojazdy duże są bardziej niebezpieczne dla rowerzysty niż zwykłe samochody i dlaczego?
Tak, bo mają dłuższą drogę hamowania, a ich kierowcy ich mają gorszą widoczność (tzw. martwe pola, których nie obejmują lusterka).
Tak, bo kierowcy tych pojazdów bardzo często są zmęczeni albo pijani.
Nie, bo ich kierowcy są zawodowcami, siedzą wyżej i lepiej widzą drogę przed sobą.
23. Na co zwracać uwagę, gdy kierowca przepuszcza nas na pasach lub przejeździe dla rowerzystów na drodze wielopasmowej?
Należy jak najszybciej przejechać, albo przejść przez jezdnię, żeby nie nadużywać czyjejś uprzejmości.
Należy zawsze upewnić się czy kierowca jadący na pasie obok też ma zamiar nas przepuścić.
Należy uważać czy nie ma policji, która może nas ukarać mandatem za wtargnięcie na jezdnię.
24. W razie wypadku drogowego najlepiej zadzwonić na numer...
Trzeba zadzwonić na infolinię swojego operatora komórkowego i poprosić o zawiadomienie odpowiednich służb.
Trzeba wybrać odpowiedni numer w zależności od rodzaju wypadku, gdy są ranni wzywamy karetkę pod numerem 999, gdy nie możemy ustalić winnego wzywamy policję pod numerem 997, gdy któryś pojazd płonie straż pożarna pod numerem 998.
Uniwersalny europejski numer alarmowy – 112.
25. Prowadzenie których pojazdów (oprócz rowerów) wymaga od osób niepełnoletnich powyżej 10 roku życia posiadania karty rowerowej?
Karta rowerowa jest wymaga dla osób poruszających się hulajnogami elektrycznymi i urządzeniami transportu osobistego (małe urządzenia z silnikiem elektrycznym).
Karta rowerowa wymagana jest tylko do prowadzenia roweru i roweru elektrycznego.
Karta rowerowa wymagana jest dla wszystkich poruszający się inaczej niż pieszo.
Strona opracowana w ramach projektu Rowerowa Szkoła Aktywności Obywatelskiej, który realizowany jest z dotacji programu Aktywni Obywatele – Fundusz Krajowy finansowanego przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię w ramach Funduszy EOG.