tytul:  II. Znaj dobrze przepisy i przestrzegaj ichtytul: III. Nigdy nie ufaj kierowcy!tytul: IV. Zadbaj o widocznośćtytul: V. Nie żałuj dzwonka!tytul: VII. Unikaj ulic niebezpiecznychtytul: VIII. Unikaj jazdy chodnikiemtytul: IX. Nie zachowuj się jak sfrustrowany kierowcatytul: X. Czerp z jazdy radość i satysfakcję

VI. Jedź przewidywalnie

17 lipca 2013r.

Nie wykonuj nagłych manewrów, które mogą zaskoczyć i wprowadzić w błąd innych uczestników ruchu. Zamiar skrętu lub zmiany pasa wyraźnie sygnalizuj przez wyciągnięcie ręki. Rób to zawsze z odpowiednim wyprzedzeniem i zawsze przed rozpoczęciem manewru upewnij się, że inni to zauważyli. Szczególną ostrożność zachowaj przy skręcaniu w lewo, bo jest manewr szczególnie niebezpieczny dla rowerzysty. Dobrze oglądaj się za siebie i zjeżdżanie do środka jezdni rozpocznij dopiero, gdy masz pewność, że nie ma z tyłu samochodu lub jedzie on wolno, aby umożliwić Ci manewr. Właściwa ocena sytuacji za naszymi plecami wymaga odrobiny wprawy. Gdy tylko nie czujesz się pewnie, lepiej zjedź do prawej strony jezdni i się zatrzymaj.

W lewo na dwa razy

Skręcanie w lewo z jezdni z pierwszeństwem lub na zielonym świetle w przypadku jezdni z dużym i szybkim ruchem samochodowym – szczególnie wielopasmowych – to manewr potencjalnie bardzo niebezpieczny i trudny do wykonania. Należy unikać takich skrzyżowań, a w ostateczności wykonywać skręt „na dwa razy”. Wygląda to tak: gdy dojeżdżamy do skrzyżowania, zamiast zjeżdżania w lewo do osi jezdni (po wystawianiu ręki), możemy przejechać skrzyżowanie zwyczajnie na wprost. Następnie, wyłączając się na chwilę z ruchu i zjeżdżając na chodnik, trzeba ustawić się na końcu jezdni poprzecznej. Gdy zmienią się światła lub gdy ruch na drodze głównej ustanie, będziemy mogli spokojnie pokonać skrzyżowanie, bez konieczności przecinania drogi pojazdom jadącym dużo szybciej od nas. Niestety takiego manewru nie możemy zrobić, gdy prawa odnoga skrzyżowania posiada osobny pas dla samochodów do skrętu w prawo.

Jedź w sposób pewny i zdecydowany

Podana wcześniej zasada ograniczonego zaufania nie oznacza, że powinieneś jeździć bojaźliwie. To, że powinieneś zachowywać przytomność umysłu i obserwować innych uczestników ruchu, nie oznaczana, że musisz ustępować pierwszeństw wszędzie i wobec wszystkich i czuć się na jezdni jak nieproszony gość. Zachowując się tak, będziesz wręcz prowokował innych łamania przepisów na swoją niekorzyść. Gdy zbytnio zwolnisz, mimo że masz pierwszeństwo, kierowca może nagle ruszyć lub przyspieszyć, bo pomyśli, że chcesz go przepuścić.

Nie daj się zepchnąć z jezdni

Jadąc jezdnią, zachowaj minimum 1 metr od jej skraju. Przy samym krawężniku często występują dziury i kałuże (uwaga – nigdy nie wiadomo, co się pod nimi kryje). Gdy będziesz musiał je wyminąć, możesz wjechać komuś prosto pod koła. Nie licz też na to, że kierowcy zrobią ci miejsce. Może się też zdarzyć, że drzwi zaparkowanego przy jezdni samochodu otworzą się zaraz przed tobą. Ponadto, zachowując pewną odległość od krawędzi jezdni, zmuszasz kierowców do zwolnienia i prawidłowego wyprzedzenia cię. Jeśli będziesz jechać przy samym krawężniku, nie zostanie ci pole do manewru, gdy wyprzedzający Cię autobus, tir lub nawet samochód osobowy zbyt wcześnie zakończy manewr, spychając Cię z drogi.

Wymijaj korki

Niezależnie, jak bardzo wkurza to kierowców, omijanie z prawej strony samochodów stojących na czerwonym świetle jest dozwolone.  Podobnie jak wyprzedzanie ich, gdy jadą wolno. Jest to bezpieczniejsze niż wymijanie lub wyprzedzanie z lewej, gdyż w tym przypadku nie musimy później (gdy samochody ruszą) wykonać niebezpiecznego manewru zjechania na prawą stronę jezdni, wciskając się między jadące pojazdy. Wymijając samochody z prawej, trzeba uważać na wysiadających pasażerów (co jest wprawdzie zabronione, może się jednak zdarzyć). Gdy na skrzyżowaniu z sygnalizacją świetlną ustawisz się przed wszystkimi oczekującymi samochodami, będzie Cię lepiej widać i umożliwi Ci to szybkie i bezpieczne opuszczenie skrzyżowania. Jeśli stoisz pomiędzy samochodami a krawężnikiem, narażony jesteś na to, że nie zauważy Cię któryś kierowca skręcający w prawo.

link terra