![]() |
|
![]() |
![]() |
Zasady obowiązujące pieszych w różnych miejscach i sytuacjach drogowych.
Osoba szkolona zna zasady obowiązujące pieszych w ruchu drogowym, rozpoznaje znaki drogowe i stosuje się do nich, właściwie reaguje na sygnały oraz polecenia, potrafi dostosować swoje zachowanie do zaistniałych sytuacji, rozumie konieczność używania elementów odblaskowych.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Warunki dopuszczenia rowerzysty do ruchu drogowego:
Osoba szkolona zna i rozumie wymagania niezbędne do uzyskania karty rowerowej.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Rowerzysta
– wygodny strój i obuwie, dostosowane do warunków atmosferycznych
oraz właściwe wyposażenie: kask, rękawice, kamizelka i inne elementy, odblaskowe.
Rower
– obowiązkowe wyposażenie mające istotny wpływ na bezpieczeństwo jazdy: oświetlenie, sprawne hamulce, sprawny sygnał, dźwiękowy.
Osoba szkolona potrafi wyjaśnić znaczenie: właściwego ubioru, w tym kasku, sprawnego roweru, stosowania różnego rodzaju elementów odblaskowych dla bezpieczeństwa rowerzysty.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Konserwacja roweru: usuwanie brudu, ustawianie siodełka, kierownicy i świateł, sprawdzanie stanu ogumienia, łańcucha i hamulców.
Osoba szkolona wie, jak należy przygotować rower do jazdy. Umie wykonać podstawowe czynności z zakresu konserwacji roweru.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Doskonalenie umiejętności: wsiadania i ruszania, jazdy na wprost, jazdy po łuku, jazdy z trzymaniem, kierownicy jedną ręką, hamowania i zatrzymania.
Osoba szkolona ma opanowaną technikę jazdy rowerem.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Analiza przykładowych sytuacji, w których ma zastosowanie hierarchia ważności dyspozycji: poleceń, sygnałów, znaków i obowiązujących przepisów w odniesieniu do kierujących pojazdami i pieszych.
Osoba szkolona zna przyjętą hierarchię ważności reguł w ruchu drogowym i jej przestrzega.
![]() |
|
![]() |
![]() |
śluza rowerowa, Zasady: ruchu prawostronnego, ograniczonego zaufania, szczególnej ostrożności; wykorzystanie śluzy rowerowej.
Osoba szkolona potrafi wyjaśnić znaczenie stosowania tych zasad w ruchu drogowym.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Regulacje normujące życie społeczne: unikanie zachowań agresywnych, tolerancja, życzliwość, empatia.
Osoba szkolona ma świadomość, że przestrzeganie norm społecznych na drodze zwiększa bezpieczeństwo i wygodę wszystkich uczestników ruchu drogowego.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Zdobywanie umiejętności: włączania się do ruchu, skręcania w prawo, skręcania w lewo, zawracania, wymijania, omijania, wyprzedzania, zatrzymywania, w tym zatrzymania z wykorzystaniem śluzy rowerowej.
Osoba szkolona potrafi bezpiecznie wykonać wymienione manewry.
(pytania z punktu: technika jazdy).
![]() |
|
![]() |
![]() |
Analiza różnych sytuacji wynikających z niewłaściwego zachowania rowerzysty w ruchu drogowym. Przyczyny wypadków drogowych spowodowanych przez rowerzystów.
Osoba szkolona potrafi przewidzieć następstwa niewłaściwych zachowań rowerzysty, trafnie ocenia sytuacje i wyciąga wnioski.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Rodzaje sygnałów i znaków drogowych i ich analiza w odniesieniu do konkretnych sytuacji w ruchu drogowym.
Osoba szkolona zna znaki i sygnały drogowe i właściwie na nie reaguje.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Zasady pierwszeństwa przejazdu na skrzyżowaniach: równorzędnych, z drogą z pierwszeństwem, o ruchu okrężnym, o ruchu kierowanym.
Osoba szkolona potrafi określić, komu ma obowiązek ustąpić pierwszeństwa przejazdu na konkretnym skrzyżowaniu.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Sygnały pojazdów uprzywilejowanych w ruchu. Sposoby sygnalizowania planowanych manewrów, np. skrętu w lewo lub w prawo, zmiany pasa ruchu, zawracania, włączania się do ruchu, cofania.
Osoba szkolona właściwie interpretuje sygnały wysyłane przez różne pojazdy i odpowiednio na nie reaguje.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Droga zatrzymania w zależności od warunków, w jakich porusza się pojazd, i jego prędkości.
Osoba szkolona rozumie zależność długości drogi hamowania pojazdu od różnych czynników.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Zasady obowiązujące rowerzystów jadących w grupie: dozwolona liczba rowerzystów, zachowanie bezpiecznej odległości, dostosowanie tempa jazdy do najsłabszego członka grupy, zasady ruchu drogowego. Bezpieczne przewożenie bagażu na rowerze – rozłożenie bagażu i jego umocowanie.
Osoba szkolona zna obowiązujące zasady ruchu drogowego i potrafi bezpiecznie jechać w grupie. Potrafi określić, co i w jaki sposób można przewozić na rowerze. Przewiduje zagrożenia mogące być skutkiem niewłaściwego przewożenia bagażu.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Przekazywanie informacji o wypadku. Udzielanie pierwszej pomocy, numery alarmowe, treści przekazywanych informacji.
Osoba szkolona zna numery alarmowe oraz potrafi sformułować i przekazać informację o wypadku. Umie podjąć odpowiednie działania w przypadku wystąpienia drobnych urazów.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Przekazanie informacji na temat niebezpieczeństw wynikających z poruszania się po drodze dla rowerów oraz zasad obowiązujących rowerzystów jadących po drodze dla rowerów.
Osoba szkolona zna obowiązujące zasady ruchu drogowego i potrafi bezpiecznie jechać po drodze dla rowerów.